Przez żołądek do… włosa

Często słyszymy, że właściwa, zbilansowana dieta jest podstawą dobrego samopoczucia i zdrowia. Rzadko jednak się mówi o tym, jaki ma ona wpływ na nasze włosy. A ma. I to spory.

Nie odchudzaj włosów

Zadbane i mocne włosy to atut każdego z nas, a zwłaszcza kobiet. Niestety wiele czynników może doprowadzić do tego, że włosy są zniszczone i matowe. Oczywiście możemy łykać preparaty wzmacniające, zawierające kompleksy witamin i minerałów wpływających na zewnętrzną część włosa. No właśnie. Zewnętrzną. Jeśli chcemy zadbać o włosy od wewnątrz, swoje kroki lepiej skierujmy do sklepu spożywczego, a nie do apteki czy drogerii. Badania wykazały bowiem, że odpowiednia dieta przyczynia się znacząco do wzrostu zdrowych włosów. Zwłaszcza teraz w okresie jesienno – zimowym nasze włosy będą potrzebowały wsparcia, ponieważ po lecie są osłabione, mogą się łamać i wypadać. Tu warto wspomnieć, że niektóre diety odchudzające mają katastrofalny wpływ na włosy, ponieważ nie tylko działają na utratę wagi, ale również na utratę bujnej czupryny. Dzieje się tak na wskutek braku witamin oraz ważnych makro i mikroelementów. Trzeba pamiętać, że dla kondycji włosów bardzo ważne są aminokwasy siarkowe – a jest to główny budulec włosów. 

Włosowe SOS

Włosy jako jedne z pierwszych dają nam sygnał osłabienia organizmu. Pewnie wielu z nas zauważyło, że podczas infekcji nasze włosy stają się cienkie, matowe, suche, tracą jakby swoją elastyczność i witalność. Tak samo dzieje się, gdy nie dostarczamy w codziennej diecie ważnych dla włosa składników odżywczych. Zła dieta może doprowadzić do wzmożonego wypadania włosów, dlatego jeśli nasz fryzjer rozkłada ręce układając nam fryzurę, warto skorzystać z porady lekarza specjalisty lub trychologa. Doradzi on, co powinniśmy zmienić w naszym jadłospisie, aby przywrócić włosom dawny blask i gęstość. Nie będzie to łatwy proces, wszak włos potrzebuje czasu na regenerację, a nowe włosy nie zaczną wyrastać od razu, jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Jednak przy odrobinie dobrej woli i determinacji możemy sprawić, że włosy przestaną nam wypadać, a w miejscu tych utraconych pojawią się nowe.

Dla zdrowia włosa

Co pomoże poprawić stan włosów? Na pewno zbilansowana dieta bogata w białko i żelazo, a także witaminy. Podstawowe witaminy i minerały, które powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie to: witamina A, witaminy PP, witaminy z grupy B, C, E, potas, cynk oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Każdą dietę można wspomóc suplementami, która mają za zadanie uzupełnić niedobory mikroelementów w organizmie, jednak prawidłowo ułożona dieta powinna być wystarczająca. Jednym z najlepszych źródeł ważnych dla włosów składników odżywczych są ryby morskie, np. łosoś. Ryby mają dużo kwasów tłuszczowych omega-3, białko i witaminy A, B i D. Związki te korzystnie wpływają na ukrwienie skóry głowy, co ma znaczenie przy problemach z wypadaniem włosów. Powinno się również spożywać produkty bogate w witaminę Eselen. Z kolei produkty bogate w żelazo, które warto włączyć do diety to np.: żółtko jaja, czerwone mięso (wołowina, cielęcina, kaczka), a także kakao, fasolka szparagowa, suszone morele, brokuły czy kasza gryczana oraz jaglana. Na pewno należy unikać za to fast foodów, picia dużych ilości mocnej kawyherbaty, częstego spożywania alkoholu, nadmiaru cukru, białego pieczywa, bananów i winogron. Co ciekawe, zdrowo wyglądające szpinak, szczaw, botwinka czy rabarbar przy nadmiernym spożyciu utrudniają przyswajanie wapnia, magnezu i cynku, które są ważne we „włosowym jadłospisie”.

Niestety włosy stracić jest bardzo łatwo, znacznie trudniej je odbudować i przywrócić dawny wygląd. Jednak przestrzeganie zdrowej, zbilansowanej diety sprawi, że będziemy mogli się cieszyć pięknymi i zdrowymi włosami, nie martwiąc się o ich nadmierne wypadanie.


Comments are closed.